Vad gör du för att må bra?

I dagens podd intervjuar vi Anna, Rojina och Stalina. De berättar för oss om vad de gör för att må bra och till exempel hur ofta de tränar. Vi lär oss om att berätta hur ofta man gör något och ord som har att göra med hälsosamma och ohälsosamma vanor.

PDF-filen hittar du här: M48 Vad gör du för att må bra_

Share Button

18 Responses

  1. Hakim says:

    Det här blir den sista podcast för mig eftersom jag kommer att lämna Sverige och jag är ledsen för att jag inte kommer att höra er längre och jag skulle saknar er.

    Varma hälsningar till alla.

  2. Anonym says:

    När vi tänker på hälsa, är kost och motion typiskt de första saker som kommer att tänka på. Men god hälsa handlar inte bara om den fysiska kroppen. Vårt sinne och kropp är sammankopplade och påverkar varandra oerhört.

    Till exempel kan en stressig situation som orsakar negativa tankar leda till fysisk smärta eller sjukdom. Det är viktigt att upprätthålla en sund balans mellan ditt sinne, kropp och själ genom att ta hand om hela ditt själv, inklusive dina fysiska, mentala, emotionella och andliga behov.

    Det finns många saker du kan göra i ditt dagliga liv för att uppnå övergripande välbefinnande. Här är 25 enkla sätt att börja odla en balans mellan själ och kropp.

    1. Läs och lära dig ofta. Din utbildning ska inte sluta när du är ute av skolan. Öppna ditt sinne till nya möjligheter, övertygelser och intressen genom att läsa, ta onlinekurser, titta på dokumentärer och delta i workshops.

    2. Meditera regelbundet. Meditation förbättrar minne, uppmärksamhet, humör, immunsystemfunktion, sömn och kreativitet. Allt som krävs är några minuter om dagen för att börja skörda fördelarna.

    3. Öva yoga. Yoga är fantastiskt för din övergripande hälsa. Det hjälper dig att bygga styrka, samordning och flexibilitet medan du lugnar ditt sinne. Det omfattar också sinnet-kropp-själ-anslutningen.

    4. Undvik att sitta i längre perioder. Försök att stå eller flytta när du arbetar, om möjligt. För mycket sittande är kopplat till hjärtsjukdomar, diabetes och en förkortad livslängd.

    5. Få minst 15 minuter med måttlig till snabb träning varje dag. Bor nära jobbet? Gå eller cykla på fina dagar. Övning är viktigt för hjärthälsa, fysisk uthållighet och humör.

    6. Spendera tid ute. Nu är den perfekta tiden på året för vandring, båtliv, picknick, utomhussporter, foder för vilt mat, camping och mycket mer!

    7. Lägg till fler växtbaserade livsmedel till din kost. Att äta massor av grönsaker och frukt kan hjälpa till att förhindra kronisk sjukdom. Handla din lokala bondens marknad för färska, säsongsbetonade produkter.

    8. Bli involverad i en frivillig organisation eller aktivistgrupp. Använd din röst eller dina talanger för att göra något bra i världen. Vi är alla anslutna, och det är otroligt att uppleva den anslutningen när vi arbetar mot ett gemensamt mål.

    9. Bränn dina passioner. Lägg åt sidan en gång varje dag för att göra vad som gör din själ lycklig. Många av oss arbetar så mycket att vi glömmer hur bra det är att måla, dansa, göra musik, skriva, trädgård eller simma.

    10. Lyssna på musik ofta. Och sjunga med eller dansa!

    11. Var tacksam. Ta lite tid varje dag för att skriva eller tänka på saker du är tacksam för, som familj, vänner, husdjur, mat, skydd, hälsa eller naturens skönhet.

    12. Var snäll mot alla. Detta inkluderar dig själv!

    13. Få tillräckligt med sömn varje natt. Och kom ihåg att du aldrig är för gammal för tupplurar.

    14. Avgifta din skönhetsrutin. Byt till naturliga produkter.

    15. Få hårda kemiska rengöringsmedel ur ditt hus. Handla gröna rengöringsmedel, eller gör din egen.

    16. Hitta en karriärväg som är meningsfull för dig. Chase dina drömmar, inte rikedomar.

    17. Släpp av de små sakerna. Om något inte spelar någon roll i morgon, låt det inte förstöra idag.

    18. Sakta ner. En liten vila och avkoppling när du brukar spendera mycket tid på språng kan komplettera ditt sinne och kropp.

    19. Stoppa folk tilltalande. Det finns en skillnad mellan att vara snäll och att vara en dörrmatta. Om du spenderar för mycket tid oroa dig för vad andra kommer att tänka, kommer du att förlora dig själv och sluta känna dig eländig.

    20. Klipp ut stora stresskällor ur ditt liv. Detta inkluderar onödiga utgifter, röran, ett jobb som du hatar eller ohälsosamma relationer.

    21. Undvik skvaller och drama. Att döma dina grannar och medarbetare gör dig inte överlägsen; det gör dig bara svår att lita på.

    22. Skratta ofta. Om du tar livet på allvar, kommer du att sakna många bra tider.

    23. Resa och lär dig om andra kulturer. Gör så mycket som möjligt!

    24. Förlåt dig själv för dina tidigare misstag. Lär av det förflutna, men låt det inte förstöra dig.

    25. Välja naturliga lösningar när du kan. Med hjälp av en holistisk vårdpraktiker kan örter, rätt mat och eteriska oljor vara mycket helande och ha färre farliga biverkningar än de flesta läkemedel

  3. Pingback: Fredag 8 november – 2Ca-bloggen

Kommentera


9 visitors online now
0 guests, 9 bots, 0 members